..........

Bez respektu

23. května 2016 v 17:40 | anita barrasa |  úvahy
Asi jsme to tak měli všichni a puberta je obdobím vzdoru a nerespektování autorit, ale neobejdu se bez pozastavení nad hloupým chováním bratra a jeho vrstevníků. Není to tak dávno, co přišel domů a skoro se až chlubil, jak se chovají při hodinách hudební výchovy, když to je přece předmět, kde se nemusí nic dělat, nebo při hodinách s čerstvě vystudovanou učitelkou bez zkušeností a bez získaného respektu mezi studenty.

Každý nějak začínal, každý si musel svůj respekt vydobýt a nešlo to vždy tou nejhladší cestou. Mladá učitelka přišla do nové školy, daleko od svého bydliště, najednou se ocitla ve spoušti dospívajících dětí, které ji nejprve sledovaly s pozdvižením, ale když uviděli, jak se teprve ve své práci rozkoukává, objevuje, co všechno učení obnáší, našli v ní nový terč na své vtípky. Soutěží o to, kdo ji naštve dříve, ale když se naštve, s nimi to ani nehne - naopak o přestávkách ví, čemu se zasmát. Když se je snaží naučit něco užitečného, baví se mezi sebou a hlučí, že je nedokáže její slabý hlásek přerušit. Hodiny probíhají, žáci se baví, učitelka znervózňuje.

Ocitá se v pasti, neví, co dělat. Nedokáže se bránit. Vyhrožuje poznámkou, kterou žáci považují za absurdní. Volně diskutují, odporují, odmítají jakýkoliv pokus učitelky o zlepšení vzájemných vztahů. Zhoršuje se to tak, že jim je jedno, že učitelka vchází do třídy. Žádná pozornost, žádný respekt.

Mám to sice jen odposlouchané, ale i tak si to dovedu živě představit. A tím, že do toho nemůžu nijak zasáhnout, mě to štve ještě víc. Nechci ze sebe dělat slušnou šprtku, která zase leze všem učitelům do zádele, sama jsem někdy měla problémy s učiteli a měla nálady, kdy jsem je ignorovala a kašlala jsem na učení a školu celkově. Ale vždy jsem měla k učitelům respekt, ať už byli jakýkoliv. Bylo přece na mě, abych poznala, jaký je můj vyučující a podle toho se k němu začala chovat. A protože je to dospělá osoba přicházející do naší třídy s dobrými úmysly, nejstarší a nejrozumější v celé místnosti a má právo řídit hodiny a naložit s nimi podle svého vědomí, ne se celé hodiny trápit hloupým chováním žáků.

Učitele obdivuji pro to, že si tuto profesi vybrali dobrovolně. Je pro to potřeba spousta empatie, trpělivosti, ale řekla bych, že i takové vrozené připravenosti. Nevím, jestli bych já měla odvahu vůbec vstoupit do třídy plné puberťáků. Buďme rádi, že takoví lidé jsou - bez nich bychom se zřítili do záhuby už úplně.
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Natálie | Web | 25. května 2016 v 10:50 | Reagovat

já to vidím stejně.. neříkám že člověk není taky někdy drzý a že si s každým sedne, ale taky nevidím důvod, proč jim dělat naschvály.. taky budeme jednou pracovat a oni to chtěli dělat, je to přece jenom jejich práce..

2 Kate. | Web | 25. května 2016 v 19:45 | Reagovat

Na základce jsme měli také učitelku, která čerstvě vystudovala, neměla zkušenosti a tak. Bylo to stejné, jak popisuješ, s tím že po ní lítali dokonce i křídy a podobné předměty. My za ní s holkama vždy šli, jestli nepotřebuje s něčím pomoct. Nebylo to tak, že bychom jí chtěli lézt do zadku, ale protože jsme viděli, jak se k ní chovají. Byli to zejména kluci, ale pár holek se také našlo. Neměla to jednoduché,netrvalo dlouho a asi to nezvládla, protože se školy po pár měsících odešla. Z našich informací šla prý učit na jinou školu. Já osobně bych si netroufla jít ani do školky. Dnešní děti jsou vážně hrozné. Jsem ráda, že jsem se narodila ještě v té relativně normální době.

3 sarushef | Web | 25. května 2016 v 22:35 | Reagovat

Taky souhlasim. V nekterych pripadech uz to fakt zacina byt problem.

4 naoki-keiko | Web | 5. července 2016 v 11:59 | Reagovat

Tak, takhle jsme to měli ve třídě my. Dostali jsme novou učitelku, která měla pedagogické minimum, protože učila odborný předmět na který je nedostatek učitelů. Svým způsobem na to učení neměla, ale má třída nebyla natolik korektní, aby to přehlížela. Nejtrapnější na tom je, že příští rok maturujeme. A stále se neumíme chovat.

Co vím, tak můj mladší brácha taky k učitelům nemá respekt, když parafrázuje svoje výroky ve škole před učiteli, je mi jasné, proč tam naši musí kvůli němu chodit, proč je tam takové peklo. A on si pak hraje na chudinku, které všichni ubližují. Jednou jsem mu řekla do ksichtu, že s takovým chováním nikam nedojde a ať drží aspoň hubu. Byla z toho samozřejmě mela. Můj bratr je debil a říct si nedá, že ten respekt musí aspoň předstírat.

5 Bobouš | E-mail | Web | 5. července 2016 v 13:10 | Reagovat

Pravdou je, že máš pravdu a napsalas to natolik dokonale, až mě to vyděsilo, aneb, když chci jít studovat pedagogiku a vychovávat "novou generaci".
Ony by ty učitelky neměly takový problém, kdyby doma rodiče děti učili už od mala, že ke starším se mají chovat s respektem a poslouchat je, ať už je to učitel nebo třeba prodavačka (pokud i ona je slušně vychovaná).
Dřív podle mě takový "bordel" ve škole nebyl, učitel měl rákosku a doma děti dostaly ještě jednou...

6 Silwiniel | Web | 5. července 2016 v 13:20 | Reagovat

Ač jsem vystudovala pedagogické lyceum, učit bych určitě nešla. Vím, že na to nemám povahu. Asi bych si nedokázala zjednat autoritu a jen bych se trápila tím, že se děti nechtějí učit a nemají zájem. Dělala jsem teď asistentku ve školce a vím, že bych nedokázala ani dělat učitelku v mš. Většina dětí se chová tak, že smí všechno, že oni jsou střed světa a vše se točí kolem nich a běda, jestli není po jejich. Já bych na to neměla trpělivost a nervy...

7 Kira Curatio | E-mail | Web | 5. července 2016 v 14:08 | Reagovat

Jsem šťastná, že se tento článek dostal na hlavní stranu :) I já jsem o tom chtěla napsat. Sama znám to, když třída terorizuje vyučujícího. I kdyby jeho metody nebyly zrovna nejlepší, je to přece člověk, ne? Myslím, že bych nemohla být učitelkou - o to větší k nim mám respekt. Snad se tvůj bratr umoudří :)

8 Pražský poděs | E-mail | Web | 5. července 2016 v 14:19 | Reagovat

Vydobýt si respekt je problém, přeci jen je to ale problém samotných učitelů, když se pro tuto životní dráhu rozhodli. Že to nebude snadné, tak s tím snad počítali.
Neříkám, že mi jich občas také není líto, zvláště oněch naivních mladých slečen, které do učitelského života vstupují jen s těmi nejlepšími úmysly, ale jejich představy brzy převálcují právě rozjaření kreténi bez schopnosti naslouchat. Ale co s tím, takové to povolání už je...

9 Adina | Web | 5. července 2016 v 16:28 | Reagovat

To je ale také trochu problém té mladé učitelky. Pokud je to nějaká ušláplá puťka, co neumí zvýšit hlas, tak nezíská respekt ani po 20 letech praxe a všichni z ní budou mít jen srandu. Na učitele musí mít člověk povahu.

10 I am Jane | Web | 5. července 2016 v 18:26 | Reagovat

Obdivuju svatou trpělivost učitelů atˇ už ve školách nebo školkách :-x mě bohatě stačijou dva měsíce pekla/prázdnin se synovci a neteřema [:tired:] .

11 BarbaraJane | Web | 5. července 2016 v 23:14 | Reagovat

Problém je, že ani doma těm dětem nikdo nedomluví. Myslím, že i naši by pokrčili rameny s tím, že si přece musí sama učitelka zjednat pořádek. Často se ani důvod studijních neúspěchů nehledá na straně žáka, ale učitele. Učitel dal moc těžký test, učitel to málo vysvětlil, učitel nevykládá dost zajímavě. Nikoho nenapadne říct "Jsem blbec a nepřipravil jsem se, proto mám pětku."

12 Jana | E-mail | Web | 6. července 2016 v 5:10 | Reagovat

Pokud někdo jde učit, nejspíše předtím studoval, nebo aspoň opisoval na zkouškách. Tedy nutně se setkal někdy s myšlenkou či steskem, že děti jsou peklo. Že jde o stresující povolání, ...

Pokud si slečna neumí říci ani o pomoc kolegům, tak by asi neměla učit. A ano, děti jsou v tomto směru "zrůdičky" :)

13 donPepe | Web | 6. července 2016 v 9:52 | Reagovat

hezký článek, učitelka by si měla říct o pomoc staršího kolegy, jestli je k dispozici. Bez bližší znalosti poměrů na škole se těžko radí. zaútočit na ty smrady přes gentlemanství a slušnosti k ženám obecně a srabáctví jejich chování. Aspoň někdo by se měl chytit.

14 Anna | Web | 6. července 2016 v 10:03 | Reagovat

Já jsem toho názoru, že dobrý učitel si respekt zřídit umí - jakkoliv. Naše češtinářka je neskutečně atraktivní a charismatická osoba, a přestože se s ní ráda zasměju, nikdy bych si v jejích hodinách neotevřela pusu, pokud by mě o to výslovně nežádala.
Ale potom jsou zde kantoři, kteří se chovají až moc přátelsky, snaží se mi studenty splynout, uznávají podvody. Když potom přijdou jednou do třídy s tím, že máme dávat pozor, tak kdo by ho poslechl? Když se hodinu zpátky choval jako student sám?
Tohle ke neskutečně diskutabilní téma a je těžké říct, jestli je ten respekt zasloužený, či nikoliv. Každopádně článek je to pěkný a jsem za tebe moc ráda, že je to článek dne :)!

15 Kerr | Web | 6. července 2016 v 14:53 | Reagovat

Takhle, na základce jsou smradi, protože tam narvou všechny děti žejo, blbý, chytrý, hodný i ty spratky. Upřímně být učitelkou na základce musí být fakt za trest.
Každopádně na tý střední se to vytřídí a ty učitelky už samy pak můžou zvolit, jestli radši budou na gymplu nebo učňáků.. Jako já studuji cestovní ruch, jsme tam samé holky a nikdo by si tu na učitelky nedovolil, už jen pro to, že tohle prostě většinou dělají kluci :D Ale i kluci co tu jsou na IT jsou taky celkem zlatíčka. A je tu pár učitelek, který si je fakt dokážou srovnat. Myslím, že je všechno o tom, jak si ta učitelka sama získá respekt no.. Jako já být učitelka, tak ale nikdy nelezu na základku, protože to by byla taková pomalá sebevražda.

16 holkamamuti | E-mail | Web | 6. července 2016 v 16:07 | Reagovat

[5]: Bacha na to, co jdeš studovat. Na učení potřebuješ učitelství konkrétních předmětů, ne pedagogiku. Pokud bys vystudovala pedagogiku až na Mgr. či dál, stejně bys mohla učit max. pedagogiku jako předmět na střední pedagogické.

17 Dena Destra | E-mail | Web | 6. července 2016 v 17:11 | Reagovat

Náhodou, byť učiteľkou može byť celkpm haluz. Inak pravda, ja obdivujem učiteľov, hlavne tých, ktorí si bez prísnosti a zbytočných krikov vybudujú rešpekt. Ale na druhú stranu, ked sú nepríjemní, tak to človeka, úprimne povedané, ani tak nemotivuje :-D

18 Marka | Web | 6. července 2016 v 19:17 | Reagovat

:) moje sestra se rozhodla být učitelkou a musím říct, že ji obdivuji, protože dnešní parchanty vychovávat a zároveň učit... kleplo by mě :)

19 Jess | Web | 7. července 2016 v 9:45 | Reagovat

Moje babička byla učitelka a moje máma je učitelka, i když jí nebyla celý život. Není to jednoduché a jediné, co jí závidím, jsou prázdniny. :-)

20 beautyastyl | Web | 7. července 2016 v 15:55 | Reagovat

Učitelky to nemají lehkè... Jsou dobré :)

beautyastyl.blog.cz

21 Gipsík | Web | 7. července 2016 v 21:34 | Reagovat

Podle mého problém tkví především ve skutečnosti, že dříve když dítě ve škole zlobilo a dělalo bordel, zavolal třídní učitel domů, rodiče došli do školy a dítě doma dostalo naflákáno.

Dneska je praxe taková, že dítě ve škole zlobí, přijde domů, postěžuje si na učitelku (pochopitelně lže a už vůbec se nepochlubí, že konflikty provokuje ono samo), rodiče jdou do školy... Výsledkem je, že ,,naflákáno" dostane obrazně řečeno učitel. Samozřejmě to učiteli moc nepřidá, ale hlavní problém tkví v tom, že když dítě takhle manipuluje učiteli i rodiči, samozřejmě získá dojem, že je tohle chování v pořádku. Což o to, že ve škole terorizuje svoje vyučující, s tím se snad ještě celkem počítá, horší je, co pak z těch dětí vyroste :(

Každopádně - snad bych byla pro to, aby se na studenty zavedly trošku horší páky než poznámky, z kterých si nikdo nic nedělá - naopak dneska ten, kdo má nejvíc poznámek, je ve třídě ,,frajer" (už jsem zažila, že při rozdávání podobně špatných vysvědčení třída tleskala). Tělesné tresty byly nakonec docela fajn :D Rákoskou přes prsty a ve třídě by bylo ticho jako v hrobě... Jsem celkem pacifistka, ale přiznám se - letos nastupuju do studia, které ze mě udělá středoškolskou učitelku; což znamená, že bych uvítala jakoukoliv možnost, jak tu divou zvěř zkrotit :D

22 Bobouš | E-mail | Web | 9. července 2016 v 0:16 | Reagovat

[16]: S tím nesouhlasím, jdu po stopách naší učitelky na střední. Má vystudováno to samé, na co se hlásím a už v 26 letech učila na SŠ, tedy ještě po magisterském studiu, s kterým též počítám.

23 Tash | Web | 12. července 2016 v 12:21 | Reagovat

Ano, dnes je to celé na hraně a nebezpečný, ale mám jiný postoj ve dvou věcech - a) puberta není ospravedlněním dělat tyhle kraviny a NEZNAMENÁ, že to děcko musí být rozháraný a odporný jen proto, že je v tom svým období. To dělají jen idioti a za
b) učitele, nejsou li zbiti k smrti, nelituju. Právě proto, že si to vybrali dobrovolně. Věděli co čeho jdou, hlavně ti noví, a co si budem povídat, 90% z nich jsou absolutní dementi.
Takže není koho litovat.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.